W poniedziałkowym wydaniu gazety Łódź.pl znalazł się artykuł “Żużlowa historia Łodzi”. Przedstawiono w nim losy łódzkich drużyn żużlowych na przestrzeni ponad 70 lat istnienia “czarnego sportu” w naszym mieście. Poniżej znajdują się obszerne cytaty ze wspomnianego artykułu.
Żużlową rywalizację o drużynowe mistrzostwo Polski zainaugurowano w roku 1948. Do występów w ówczesnej 1. lidze aspirowało szesnaście drużyn. Przystąpiły one do kwalifikacji, w których wyłoniono dziewięciozespołową „elitę”. Znalazły się w niej dwa łódzkie kluby. Szóste miejsce w kwalifikacjach zajął Tramwajarz, a siódmy był Dziewiarski Klub Sportowy. […] W roku 1950 sekcja żużlowa DKS została rozwiązana, a Łódź w ligowym towarzystwie była reprezentowana już tylko przez zawodników Tramwajarza. […] Medalu mistrzostw Polski nigdy nie zdobył, jednak mógł się poszczycić osiągnięciami swoich zawodników. W roku 1950 Tadeusz Kołeczek został indywidualnym wicemistrzem Polski, a pięć lat później Włodzimierz Szwendrowski sięgnął po tytuł mistrzowski. Tramwajarz jeździł wówczas w II lidze, ale dwa kolejne sezony znów spędził w krajowej elicie.
[…] Po dwuletniej przerwie kontynuacji łódzkich tradycji żużlowych podjęła się Gwardia. W jej barwach sportową karierę kontynuowali m.in. Edward Kupczyński, Paweł Mirowski, Włodzimierz Sumiński i Eugeniusz Wróżyński, doskonale znani kibicom z występów w barwach zlikwidowanego w roku 1964 Tramwajarza. Od roku 1967 do 1980 Gwardia jeździła w 2. lidze, po czym podzieliła los swoich poprzedników.
[…] Na kolejną próbę reaktywacji żużla kibice z Łodzi musieli czekać półtorej dekady. W roku 1995 na drugoligowych torach pojawił się J.A.G. Speedway Club. Pod tym szyldem łódzcy żużlowcy występowali do roku 1998. Trzy kolejne lata należały do ŁTŻ.
[…] Swój żywot ŁTŻ zakończył po sezonie 2001, w którym zajął ostatnią pozycję. Rywalizację na trzecim poziomie podjęła już drużyna pod nazwą TŻ Łódź. Ten podmiot zakończył żywot po czterech latach. Spędził je w drugiej lidze. Od tego szczebla rozgrywkowego działalność rozpoczął też kolejny łódzki klub żużlowy – Orzeł. Klub założony i prowadzony przez rodzinę Skrzydlewskich zadebiutował w rozgrywkach ligowych w roku 2006, a po pięciu sezonach świętował awans na zaplecze ekstraligi. I jeździ tam do dziś, będąc jednym z najstabilniejszych organizacyjnie i finansowo żużlowych klubów w Polsce.