Początki sportu żużlowego w Łodzi przypadają na rok 1948. Założony został wówczas klub o nazwie Tramwajarz. Obok niego funkcjonował również Dziewiarski Klub Sportowy Włókniarz, którego sekcja została rozwiązana w 1950 roku. Oficjalnie pierwszy mecz rozegrany został 6 czerwca 1948 roku.
Pierwsze lata łódzkiego żużla były mocno niestabilne, zarówno jeśli chodzi o wyniki sportowe, jak i organizację. W 1951 roku klub zmienił nazwę na Ogniwo i został przeniesiony do Bytomia. Jednak już po roku siedziba powróciła do Łodzi. Po sezonie 1954 nazwa została zmieniona na Spartę, a w jej barwach tytuł indywidualnego mistrza Polski zdobył Włodzimierz Szwendrowski. W 1957 klub powrócił do tradycyjnej nazwy – Tramwajarz. W latach 1954-1957 zespół lawirował między I a II ligą, a od 1958 roku występował już tylko na zapleczu najwyższej klasy rozgrywkowej. Po wyjątkowo słabych sezonach 1963-1964 Tramwajarz przestał istnieć.
Po dwóch latach żużel powrócił do naszego miasta. Tym razem nowy klub nosił nazwę Gwardia Łódź. Drużyna funkcjonowała przez czternaście sezonów w II lidze. Najwyższym miejscem było czwarte w 1976. Gwardia została rozwiązana w 1980 roku.
Kibice żużla w Łodzi na powstanie lokalnej drużyny musieli czekać aż 15 lat. Wtedy też założono J.A.G Speedway. W 1999 roku dzięki reformie rozgrywek, drużyna działająca już pod nazwą ŁTŻ Łódź wywalczyła prawo startu w I lidze żużlowej. Klub spadł jednak szybko do niższej ligi, gdzie nie radził sobie zbyt dobrze.
Lepsze czasy nadeszły, gdy klubowi zaczęła pomagać zakochana w żużlu Joanna Skrzydlewska i jej ojciec Witold. Gdy w 2005 roku TŻ Łódź przestał istnieć, z inicjatywy rodziny Skrzydlewskich powstał Orzeł Łódź.
Sezon 2006 był przełomowy nie tylko z powodu nowych właścicieli. Wówczas zniesiono bowiem limity w zatrudnianiu obcokrajowców, dzięki czemu w Łodzi mogli występować m.in. żużlowcy z Niemiec – Stephan Katt oraz Matthias Kroeger. Premierowy sezon pod nowym szyldem Orzeł zakończył na szóstym miejscu.
Rozgrywki 2009 dały nadzieję na awans klubu do I ligi. Pechowo przegrane baraże po najdłuższym sezonie w historii tylko zaostrzyły apetyty na wejście do wyższej ligi. To udało się już w kolejnych rozgrywkach, gdzie fantastyczną formą imponowali Jacek Rempała oraz Łukasz Jankowski.
Po sezonach, w których Orzeł walczył o utrzymanie na pierwszoligowym poziomie, w 2014 roku klub nieoczekiwanie osiągnął świetne wyniki. Hitem transferowym okazało się zakontraktowanie Jasona Doyle’a. Nieznany szerzej kibicom sportu żużlowego Australijczyk jechał jak natchniony i został najlepszym zawodnikiem całych rozgrywek. Druga lokata na zakończenie sezonu dawała Orłowi awans do Ekstraligi. Licencji nadzorowanych zostały pozbawione kluby z Gdańska i Częstochowy, a to oznaczało konieczność uzupełnienia składu najwyższej klasy rozgrywkowej. Orzeł był pierwszy w kolejce, ale z zaproszenia do elity nie skorzystał.
Dla łódzkiego klubu jeszcze lepsze okazały się rozgrywki w 2016 roku. W rundzie zasadniczej łodzianie wygrali 16 z 18 meczów! Łódzki walec rozjeżdżał kolejne zespoły i zanotował imponującą serię 11 zwycięstw z rzędu. Ze świetnej strony prezentowali się zwłaszcza Robert Miśkowiak oraz doświadczony Hans Andersen. W finale pierwszej ligi Orzeł uległ ekipie Lokomotivu Daugavpils. Warto przypomnieć, że Łotysze nie mogli wystartować w najwyższej klasie rozgrywkowej ze względów regulaminowych, więc awans do elity przypadł w udziale naszemu zespołowi. Prezes Witold Skrzydlewski uznał jednak, że będzie budować siłę Orła krok po kroku.
Jednym z najważniejszych dni w historii łódzkiego żużla było oddanie do użytku nowego stadionu. Moto Arena stała się istotnym punktem na sportowej mapie Łodzi. Obiekt, którego oficjalne otwarcie miało miejsce w lipcu 2018 roku jest jednym z najnowocześniejszych w Europie. Można na nim rozgrywać najważniejsze imprezy międzynarodowe. Kwestią czasu jest, kiedy Łódź będzie gospodarzem najbardziej prestiżowych wydarzeń światowego żużla.
Założono klub Tramwajarz Łódź
Klub zmienia nazwę na Ogniwo i zostaje przeniesiony do Bytomia
Siedziba klubu powraca do Łodzi
Kolejna zmiana nazwy – klub przemianowano na Spartę Łódź
Powrót do nazwy Tramwajarz
Tramwajarz znika z żużlowej mapy Polski
Powrót żużla w Łodzi – powstaje Gwardia
Największy sukces Gwardii – 4 miejsce w II lidze
Klub zostaje rozwiązany
Założono klub J.A.G Speedway
Klub pod nazwą ŁTŻ Łódź wywalcza prawo startu w I lidze
TŻ Łódź przestaje istnieć. Zostaje założony Orzeł Łódź
Awans Orła do I ligi
Najlepszy sezon w historii Orła – awans do finału pierwszej ligi
Moto Arena zostaje oddana do użytku
Pozycja | Drużyna | PKT. |
---|---|---|
1 | ![]() | 23 |
2 | ![]() | 27 |
3 | ![]() | 28 |
4 | ![]() | 18 |
5 | ![]() | 19 |
6 | ![]() | 13 |
7 | ![]() | 9 |
8 | ![]() | 3 |