Historia - KŻ Orzeł Łódź – oficjalny serwis klubu

Historia

HISTORIA ŁÓDZKIEGO ŻUŻLA

Początki sportu żużlowego w Łodzi przypadają na rok 1948. Założony został wówczas klub o nazwie Tramwajarz. Obok niego funkcjonował również Dziewiarski Klub Sportowy Włókniarz, którego sekcja została rozwiązana w 1950 roku. Oficjalnie pierwszy mecz rozegrany został 6 czerwca 1948 roku. 

Pierwsze lata łódzkiego żużla były mocno niestabilne, zarówno jeśli chodzi o wyniki sportowe, jak i organizację. W 1951 roku klub zmienił nazwę na Ogniwo i został przeniesiony do Bytomia. Jednak już po roku siedziba powróciła do Łodzi.  Po sezonie 1954 nazwa została zmieniona na Spartę, a w jej barwach tytuł indywidualnego mistrza Polski zdobył Włodzimierz Szwendrowski. W 1957 klub powrócił do tradycyjnej nazwy – Tramwajarz. W latach 1954-1957 zespół lawirował między I a II ligą, a od 1958 roku występował już tylko na zapleczu najwyższej klasy rozgrywkowej. Po wyjątkowo słabych sezonach 1963-1964 Tramwajarz przestał istnieć.

Po dwóch latach żużel powrócił do naszego miasta. Tym razem nowy klub nosił nazwę Gwardia Łódź. Drużyna funkcjonowała przez czternaście sezonów w II lidze. Najwyższym miejscem było czwarte w 1976. Gwardia została rozwiązana w 1980 roku.

Kibice żużla w Łodzi na powstanie lokalnej drużyny musieli czekać aż 15 lat. Wtedy też założono J.A.G Speedway. W 1999 roku dzięki reformie rozgrywek, drużyna działająca już pod nazwą ŁTŻ Łódź wywalczyła prawo startu w I lidze żużlowej. Klub spadł jednak szybko do niższej ligi, gdzie nie radził sobie zbyt dobrze. 

Lepsze czasy nadeszły, gdy klubowi zaczęła pomagać zakochana w żużlu Joanna Skrzydlewska i jej ojciec Witold. Gdy w 2005 roku TŻ Łódź przestał istnieć, z inicjatywy rodziny Skrzydlewskich powstał Orzeł Łódź. 

Sezon 2006 był przełomowy nie tylko z powodu nowych właścicieli. Wówczas zniesiono bowiem limity w zatrudnianiu obcokrajowców, dzięki czemu w Łodzi mogli występować m.in. żużlowcy z Niemiec – Stephan Katt oraz Matthias Kroeger. Premierowy sezon pod nowym szyldem Orzeł zakończył na szóstym miejscu. 

Rozgrywki 2009 dały nadzieję na awans klubu do I ligi. Pechowo przegrane baraże po najdłuższym sezonie w historii tylko zaostrzyły apetyty na wejście do wyższej ligi. To udało się już w kolejnych rozgrywkach, gdzie fantastyczną formą imponowali Jacek Rempała oraz Łukasz Jankowski. 

Po sezonach, w których Orzeł walczył o utrzymanie na pierwszoligowym poziomie, w 2014 roku klub nieoczekiwanie osiągnął świetne wyniki. Hitem transferowym okazało się zakontraktowanie Jasona Doyle’a. Nieznany szerzej kibicom sportu żużlowego Australijczyk jechał jak natchniony i został najlepszym zawodnikiem całych rozgrywek. Druga lokata na zakończenie sezonu dawała Orłowi awans do Ekstraligi. Licencji nadzorowanych zostały pozbawione kluby z Gdańska i Częstochowy, a to oznaczało konieczność uzupełnienia składu najwyższej klasy rozgrywkowej. Orzeł był pierwszy w kolejce, ale z zaproszenia do elity nie skorzystał. 

Dla łódzkiego klubu jeszcze lepsze okazały się rozgrywki w 2016 roku. W rundzie zasadniczej łodzianie wygrali 16 z 18 meczów! Łódzki walec rozjeżdżał kolejne zespoły i zanotował imponującą serię 11 zwycięstw z rzędu. Ze świetnej strony prezentowali się zwłaszcza Robert Miśkowiak oraz doświadczony Hans Andersen. W finale pierwszej ligi Orzeł uległ ekipie Lokomotivu Daugavpils. Warto przypomnieć, że Łotysze nie mogli wystartować w najwyższej klasie rozgrywkowej ze względów regulaminowych, więc awans do elity przypadł w udziale naszemu zespołowi. Prezes Witold Skrzydlewski uznał jednak, że będzie budować siłę Orła krok po kroku. 

Jednym z najważniejszych dni w historii łódzkiego żużla było oddanie do użytku nowego stadionu. Moto Arena stała się istotnym punktem na sportowej mapie Łodzi. Obiekt, którego  oficjalne otwarcie miało miejsce w lipcu 2018 roku jest jednym z najnowocześniejszych w Europie. Można na nim rozgrywać najważniejsze imprezy międzynarodowe. Kwestią czasu jest, kiedy Łódź będzie gospodarzem najbardziej prestiżowych wydarzeń światowego żużla. 

DATY

1948
1951
1952
1954
1957
1964
1966
1976
1980
1995
1999
2005
2010
2016
2018

Założono klub Tramwajarz Łódź

Klub zmienia nazwę na Ogniwo i zostaje przeniesiony do Bytomia

Siedziba klubu powraca do Łodzi

Kolejna zmiana nazwy – klub przemianowano na Spartę Łódź

Powrót do nazwy Tramwajarz

Tramwajarz znika z żużlowej mapy Polski

Powrót żużla w Łodzi – powstaje Gwardia

Największy sukces Gwardii – 4 miejsce w II lidze

Klub zostaje rozwiązany

Założono klub J.A.G Speedway

Klub pod nazwą ŁTŻ Łódź wywalcza prawo startu w I lidze

TŻ Łódź przestaje istnieć. Zostaje założony Orzeł Łódź

Awans Orła do I ligi

Najlepszy sezon w historii Orła – awans do finału pierwszej ligi

Moto Arena zostaje oddana do użytku

Dołącz do grona sponsorów